Виховна робота






Година спілкування
Тема: Правила нашого життя. 

Мета: вчити дітей знаходити порозуміння з іншими; вирішувати конфліктні ситуації та намагатися уникати їх; розвивати уміння поважати інших; виховувати товариськість, бажання дружити.

Хід заняття
1.Організаційний момент.

2. Вступне слово вчителя.
- Діти, уявіть, що кожний із вас на землі - один. Навколо нікого. Лише дерева, кущі, трави. На деревах фрукти, ягоди, на землі – овочі, є що їсти, але ви зовсім самотні. Ви можете дозволити собі робити все, що заманеться, бо ви нікому не заважатимете.

3. Інтерактивна вправа «Я так думаю…»
- Чи добре було б одному?

4. Повідомлення вчителя.
- Якщо з’явиться ще хоча б одна людина, тоді кожен має поводитися по людськи.
Кожна людина має бути високоморальною, бо вона живе серед інших людей і повинна дотримуватись відповідних норм поведінки. Це дуже важливо, без цього не можна жити, спілкуватись з іншими.

5.Обговорення вірша М. Людкевич . 
  Хлопчик цей – велика злюка.                           Я сказала: «Ти на вроду,
             Шарпнув він мене за руку,                               Мов опудало з городу».
  Обізвав: «Всезнайка, соня                                Він сказав, і я сказала.
  І бабусина тихоня,                                             Він замовк, і я змовчала.
  Мямля, чапля із поліна                                     Ми мовчали і сопіли…
  І зануда, як Мальвіна».                                     Яблука уже доспіли.
Хлопчик яблуко зірвав
                                                 І мені подарував. 
- Яким був хлопчик?
- Яку відповідь отримав від дівчинки?
- Що між ними відбулося?
- А чим закінчилася суперечка?

6.  Робота в групі. Гра «Ярлики».
- Під час спілкування людина використовує свої емоції. Зараз пограємо в гру «Ярлики». Ви об’єднаєтесь у 4 групи і будете  відновлювати деформовані прислів’я. Під час роботи в групі, ви повинні звертатись один до одного так, як вимагає його ярличок:
«Усміхайся мені», «Будь похмурим і злим», «Корчи мені гримаси», «Ігноруй мене».
(Діти працюють у групах, відновлюють деформовані прислів’я)

І група.      Один у полі не воїн. Дружний табун і вовків не боїться.

ІІ група.     Міцну дружбу і вогонь не спалить. Справжній друг пізнається в біді.

ІІІ група.  Сила птаха у крилах, а людини у дружбі. Яку дружбу заведеш, таке й життя                проведеш.

ІV група.     Нових друзів май, а старих не забувай. Справжнього друга за гроші не купиш.

-Чи сподобалось вам, коли з вами спілкувались таким чином?
(Говорять діти: сподобалось, тому що…; не сподобалось, тому що…)
-Чим в реальному житті можуть бути такі ярлики?
(настроєм, невихованістю, невмінням спілкуватись з іншими, нечемністю, або навпаки привітністю)
- Як вплинуть такі ярлики на спілкування? (може виникнути суперечка).
- То ж нам сьогодні треба навчитись уникати суперечок. Сьогодні будемо вчитись жити і спілкуватись за законами дружби, товариськості, виходячи зі свого досвіду складемо правила товаришування.

7.Обговорення висловів.
- Над проблемою спілкування без суперечок та конфліктів людство задумалось дуже давно. Виходячи з життєвого досвіду відомі всьому світові філософи зробили такі висновки:
«У суперечці не можна перемогти». Д. Карнегі.
«Поводься з друзями так, як хочеш. Щоб вони поводились з тобою». Аристотель. 
«Не роби людині того, чого не бажаєш собі». Конфуцій. 
-Якщо ви в суперечці перемогли – ви почуваєтесь чудово. А ваш співрозмовник? Погано.  Ви змусили його відчути вашу перемогу. Ви зачепили його самолюбство. Він гнівається, злиться. Люди, які мають великий життєвий досвід, радять:
Якщо ти прагнеш чогось досягти в житті, ніколи не витрачай часу на сварки. Єдиний спосіб виграти в суперечці – це уникнути її.
Давайте визначимо способи  розв’язання суперечки.

Розв’язання суперечки

             
- прояв турботи і ніжності                                          - чарівні слова       
- визнання власної провини                                      - грубощі                               
- уміння поставити себе на місце іншого             - дражнилки
- доведення власної правоти                                     - поступливість 
- визнання добрих рис суперника                           - впертість
- доведення неправоти суперника                          - жарт, гумор

8. Бесіда про наслідки конфліктів.
- Послухайте, яка пригода трапилася з однією дівчинкою у вірші М. Пригари «Тихенька дівчинка».
Чого це на мене так сердяться в школі?
Та я ж не чіпаю нікого ніколи,
Ні з ким не сварюся, сиджу собі тихо,
А з цього виходить одне тільки лихо.
Оце я сказала – така в мене звичка,-
Що в Галі,як мишачий хвостик косичка.
Що в Каті спідничка – неначе з рогожі,
Та ще й черевички на човники схожі.
Що в Тані волосся не чесане й досі.
Що очі в Мар’янки маленькі та косі.
Що в зошиті Лесі самі тільки плями:
Напевне, бруднющими пише руками.
Я ж правду кажу їм… І що тут такого?
Та я ж не чіпаю ніколи нікого.
Сиджу собі тихо і в школі, і вдома,
І чом вони сердяться всі – невідомо?

     - Чому діти сердились на дівчинку?
 - Так, вірно. Вона бачила в них лише недоліки. А сама, виявляється, ідеальна? В неї все до ладу, найкраще?...
- Діти перебували у стані емоційного напруження: сердились, гнівались, злились, були роздратовані, розчаровані. Це і є конфліктна ситуація.
- Чи доводилось вам переживати такі емоції?
- Такий стан організму називається стресом . Стрес може зашкодити нашому організму, він пригнічує імунну систему і людина починає хворіти.
- Як вийти зі стресу і конфлікту? Хто вже запам’ятав хоча б одну пораду?
Уникати суперечок.
-На землі немає ідеальних людей. Але кожна людина єдина і неповторна. У Галі косичка , як мишачий хвостик, зате добре і лагідне серце. У Каті спідничка не з модної дорогої тканини, зате вона ласкава, ніжна і доброзичлива. У Тані волосся не чесане, не дуже охайна, але вона жвава,весела. Комусь не подобаються очі в Мар’янки, але вона щира і щедра дівчинка. У Лесі зошит не зовсім охайний, але вона найкраща спортсменка у класі. Не можна вважати себе кращим за всіх. Кожна людина має гарні риси, тільки треба вміти розгледіти їх. Бути самому уважним і доброзичливим до людей.

9. Вправи на тренування доброзичливості.
- Потренуємо в собі доброзичливість. 
Згадайте і розкажіть про хороші і добрі риси своїх однокласників.
Про що згадувати приємніше: про те, як ви допомогли комусь, чи про те, як когось образили?
Як треба ставитись до однокласників?    
-Але доброзичливе шанобливе ставлення до однокласників ще не означає, що потрібно погоджуватись з усім, що вони пропонують. Адже вони також можуть помилятись. І, якщо ви можете зупинити свого однокласника в його помилці, обов’язково намагайтесь переконати його.
Наприклад: Юрко пропонує Олегові після уроків набити Петрика. Що ви порадите Олегові?

10. Поради мудрих людей. 
Від суперечки легше утриматися, аніж завершити її.
Під час суперечки заслуговує похвали той, хто перший замовкає.
Чесний обмін думками не приведе до суперечки.
Тримайся подалі від тих, хто не погоджується з тобою.
Уникайте сварливих людей, вони зроблять ваше життя нещасним.
Вони на тебе з каменем, а ти до них з прихильністю.
Добре слово мало коштує, та дорого цінується.
Убий ворога своєю надмірною добротою.
Я хочу лише того, чого хочеш ти.                       

11.Читання  оповідання В. Сухомлинського «У синьоокої Катрусі велика радість».
- Діти, що дорожче за золото, сильніше від бурі, міцніше за сталь? (Дружба)
- Чи можна Петю, Гришу та дівчаток назвати справжніми друзями Катрусі? (Ні, вони байдужі).
- Хто справжній друг Катрусі? (Костя) 
- Які риси характеру в нього для цього є? (співчуття, доброзичливість, співпереживання)

12. Підсумок.
- Подивіться одне на одного, посміхніться, скажіть кілька приємних слів, не будьте байдужими один до одного. Будьте уважні, знайдіть в кожному щось хороше. Будьте справжніми друзями.
Що це значить – всім дружити:
Жити -  не одинаком.
Нам дружити – це ходити
Всім дверима, не вікном.
Це з подружкою, чи з другом
На перерві за столом
Розправлятись з апельсином,
Ласувати з ним разом.
Це дивитися у книжку,
Та не з видом кам’яним.
І насправді тишком – нишком
Не давати штурхани.
В школі вчитись і дружити
Це, повірте, все одно,
Що розплющившись сидіти
І дивитися кіно.




Як вести розмову
Мета: формувати вмiння вести розмову виразно, чiтко, не поспiшаючи; вчити будувати дiалог на конкретну тему; сприяти розвитку зв’язного мовлення; виховувати повагу до спiврозмовника.
Обладнання: прислiв’я, правила спiлкування, ситуацiї морального змiсту.

Хід години спілкування

 І. Органiзація класу
— Послухайте вiрш. Про що в ньому йдеться?
Є слова, що бiлi-бiлi,
Як конвалії квiтки,
Лагiднi, як усмiх ранку
Нiжвосяйнi, як зiрки.
Є слова, як жар, пекучi
І отруйнi, наче чад...
В чарiвне якесь намисто
Ти нанизуєш їх в ряд.
(О. Олесь)
— Якими можугь бути слова? Чому?
II. Основна частина уроку
 1. Гра «Точно i швидко»
— Як приємно бачити усмiхнене обличчя, почути ласкавi зверненi до вас слова. І тодi ваш настрiй стає пiднесеним, веселим. Так само приємно почути вiд вас лагiднi, добрi слова. Всi ви їх добре знаєте. Давайте їх пригадаємо якомога бiльше i нанизаємо велике намисто iз чарiвних слiв.
Я вам кидаю м’ячик, а ви по черзi називаєте слова вiтання вранцi та ввечерi, слова пошани, подяки.
— Дiти, а зараз я хочу вам розповiсти змiст кiнофiльма, який менi розповiв Сашко. До речi, його змiсту я не зрозумiла. Пiдкажiть, чому. Якої помилки припустився Сашко пiд час розповiдi?
Коли Сашко прийшов iз кiно — очi його збуджено блищали.
— Що, хороша була картина? — запитала я.
— Ух, i здорово! — вiдповiв вiн.
— Що ж здорово?
—  Та розумiєте, так здорово! Спочатку, значить, вiн раптом довiдується, а потiм розумiєте... Ну, словом, просто здорово... загалом, так би мовити, вiн спочатку не знає, i так здорово, що, розумiєте, взагалi нiхто не знає... а потiм, розумiєте, вiн уже знає, а вони... Ну, загалом, здорово... Розумiєте?
— Чи зрозумiли ви? Чому?
—    Що б ви порадили Сашковi? (Вiдповiдi дiтей записати на дошцi.)
2. Читання  та обговорення правил спілкування
— Для того, щоб з вами було приємно спiлкуватися, вам необхiдно запам’ятати такi правила.

 Правила спілкування

1. Бiльше читай.

2. Читаючи, намагайся запам’ятати новi слова.

3. Вживай тiльки тi слова, значення яких тобi зрозумiле.

4. Будь чемний не лише у вчинках, але i в словах.

5. Слухай спiврозмовника не перебиваючи.

6. У розмовi не розмахуй руками, не жестикулюй без потреби.

7. Не кажи про присутнiх «вiн» або «вона».

8. До дорослих звертайся на Ви.

9. Не кажи погано або насмiшкувато про вiдсутнiх, завжди висловлюй свою думку про людину їй в обличчя, а не критикуй поза очi.

 — Хто бiльше запам’ятав правил?
— Досить часто для спiлкування на вiдстанi людина використовує телефон.
Яких правил потрiбно дотримуватися пiд час розмови по телефону?

                                                                                                    (Вiдповiдi дiтей.)
3. Робота в парах «Розмова по телефону» (Складання діалогу та його вiдтворення)
1. Розв’язання ситуацiй морального змiсту.
Кожен день ви спiлкуєтесь зi своїми батьками, товарищами, дорослими.
Як ви вчините, коли:
• стоять двоє товаришiв, розмовляють, а вам необхiдно в одного з них про щось запитати?
• вам термiново потрiбно щось сказати вчительцi, а вона говорить з iншою вчителькою?
• ви щось розповiдаєте, а вас перебили?
(Дiти висловлюють свої думки, доводять їх. Обираються найбiльш вдалi способи розв’язання ситуацiй.)
4. Робота з прислів’ями
 -  Використовуючи кольорову крейду, з’єднайте групи слiв так, щоб отримати прислiв’я. Пояснiть їх.

Ласкаве слово                                — як три днi хлiба не їв.

Яка головонька,                             умiй i змовчати.

Говорить так,                               така й розмовонька.

Умiй сказати,                               що весняний день.

 —  Мова — це душа народу, його думки, мрiї, iсторiя, культура, традицiї, яких так багато, що всi й не перелiчити, тому що наш народ — мудрий, працьовитий, щирий, добрий, щедрий та дотепний. Послухайте характернi  украiнські вирази, придуманi нашими предками, якi i в наш час збагачують нашу мову, роблять її мелодiйною.
• Чесати язики — вести пусту розмову.

• Ламати голову — над чимось думати.

• Нi за холодну воду не береться — нiчого не робити.

• Кивати п’ятами — втiкати.
ІІІ. Пiдсумок
Про що дiзнались на уроцi?
Які правила спiлкування запам’ятали?


 Ти і твої рідні
Мета: ознайомити з принципами взаємовiдносин людей у сiм’ї, вчити поважати своїх рiдних; виховувати iнтерес до традицiй українського народу, традицiй сiм’ї та правила культурної поведiнки в сiм’ї.
Обладнання: картки з ситуативними завданнями, тести, пам’ятка «Правила взаємодiй в сiм’ї».
Хід години спілкування

 І. Організація класу
ІІ. Основна частина уроку
1. Робота над загадкою.
(Учитель демонструє малюнок хатки, з вiконця якої виглядають дорослi i дiти.)
Ось перед вами, друзi, хата,
У нiй чотири с кiмнати.
А ось вам загадка моя:
Як тут розмiститься 7Я? (Сiм’я)
-   Сьогоднi ми поговоримо про сiм’ю, про культуру спiлкування між членами сiм’ї.
-   Як ви розумiєте прислiв’я: «Яка сiм’я, такi i дiти»?
2. Бесiда
- Готуючись до розмови з вами, я знайшла такi слова:
«Будь-яка дорога починається з перших крокiв, будинок — iз фундаменту, а людина виростає в людину в сiм’ї».
Йде мова про хорошу людину: людину ввiчливу, культурну, чемну.
3. Читання уривку з оповiдання Г.М.Кирпи «Молодець!»
Увечерi повернулись додому мама, тато, дiдусь і бабуся.
— Тепер ми всi разом, уся наша родина,— каже Андрiйко.— Я дав Маринцi молочка і оладок, прибрав зі столу, пiдмiв на кухнi. А тодi читав Мариночцi казки.
— Ти, синку, молодець! Ми тобi вдячнi,— сказала мама.
Хлопчик усмiхнувся, бо хiба можна при таких словах не усмiхатись?! Потiм Андрiйко допомагав мамi i бабусi накривати на стiл, а пiсля вечерi прибрати зi столу.
Пiсля того принiс для тата з поштової скриньки газети. А тодi склав на мiсце Маринчинi iграшки. Найулюбленiшу ляльку подав сестричцi в лiжечко.       Цього вечора на адресу Андрiйка звучали такi слова: молодець, будь ласка, спасибi, щиро вдячнi, вiдпочинь.
— Чи сподобався вам хлопчик?
—   Хто з вас у своїй сiм’ї вчиняє так, як Андрiйко?
4. Розповiдь учителя
— Добре, коли родина живе дружно. Усi пiклуються один про одного. Бабуся смачно нагодує, пожалiє, приголубить. Теплi бабусинi руки знiмуть усi турботи, збережуть вiд неприємностей. Дiдусi милi, добрi, трохи буркотливi, але завжди справедливi. Без них нiяк не обiйтись в домi.
Мама... Усе найрiднiше, найдорожче, наймилiше увiбрало в себе це дивовижне, сонячне слово. Матуся — найдорожча в свiтi людина.
Татко — це надiйнiсть, сила, пiдтримка. Його роль в сiм’ї є неоцiненною. Вiн — рiдна людина i мудрий порадник.
5. «У свiтi мудрих думок» (обговорення висловiв)
— Щоб знайти вiдповiдь на хвилююче запитання, ми звертаємось до мудростi людини. Часто нам ставали у пригодi прислiв’я та приказки. Сьогоднi ми звернемось до мудрецiв давнини.
• Пам’ятайте, що вашi дiти будуть поводитися з вами так само, як ви поводитесь зi своми батьками.
Фалес(давньогрецький фiлософ)
• До батькiв стався так, як ти хотiв би, щоб твої дiти ставились до тебе.
 Сократ (афiнський оратор)
-  Чи можна керуватись цими словами пiд час спiлкування з iншими членами родини?
6. Читання та обговорення оповiдання В. Асєєвої  «Бабуся»
До Борки прийшов товарищ. Товарищ сказав:
— Здрастуйте, бабусю!
Борка весело пiдштовхнув його лiктем.
— Ходiм, ходiм! Можеш з нею не вiтатися. Вона вже стара старушенцiя.
Бабуся, почувши це, тихо сказала:
— Образити — що вдарити, а приголубити — треба слова шукати.
В сусiднiй кiмнатi товарищ сказав Борцi:
— А з нашою бабусею всi вiтаються i свої i чужi. Вона у нас—головна.
-  Як це — головна? — зацiкавився Борка.
— Ну, старенька... всiх зростила. Її не можна кривдити. А чого ж ти зi своєю так? Гляди, батьки прочухана тобі дадуть за це.
— Не дадуть! Вони самi з нею не вiтаються.
Коли прийшли тато з мамою додому, Борка заявив:
— Наша баба краща за всiх, а ми про неї не пiклуємось!
— Хто тебе навчив батькiв осуджувати?
І, розхвилювавшись, накинулись на бабусю.
— Що це ви, мамо, дитину пiдбурюєте?
Бабця посмiхнулась:
—   Не я вчу, життя вчить. Що уб’єте, те не вернете.
— Чому Борка був неввiчливим до своєї бабусi?
— Iз кого Борка брав приклад?
—   Як ви розумiєте останнi слова бабусi?
7. Тест для перевiрки рiвня вихованості сина чи доньки
— Я буду читати запитання, а ви, якщо можете на них вiдповiсти «так», ставте «+», якщо «ні» — ставите «—». Вiдповiдати потрiбно чесно.
Тест
1. Якщо тобi доводиться несподівано затриматись, або пiти раптово з дому, чи повiдомляєш ти про це рiдним?
2. Чи буває таке, що коли твої батьки зайнятi роботою по дому, тебе вiдсилають гратись, «щоб не крутився пiд ногами»?
З. Оглянь свою кiмнату маминими очима. Чи є речi, якi лежать не на мiсцi?
4. Чи можеш ти, не задумуючись, назвати днi народжень своїх рiдних?
5. Свої потреби ти знаєш (купити м’яч, гру, кросiвки...). А чи вiдомо тобi, якi речi необхiднi мамi, татовi?
6. Чи трапляється так, що крiм маминого доручення, ти додатково робиш iще якусь роботу?
7. Мама пригощас тебе тiстечком, апельсином чи бананом. Ти перевiряєш, чи вона залишила й собi? (А може ти справдi вiриш, що мама не хоче?)
8. У батькiв — вiльний день. Вони збираються в гостi. Ти висловлюєш їм своє невдоволення, тому що тебе не беругь iз собою?
9. У вас — дорослi гостi. Ти плануєш сiдати за стiл i слухати розмови дорослих?
10.Чи соромно тобi нести мамину сумку, подати пальто?
—   Якщо ти хороший син чи прекрасна донька, у тебе будуть такi знаки: +, -, -,+, +, +, +, -, -, -.
ІІІ. Підсумок
Зачитування пам’ятки «Правила взаємодiї в сiм’ї.
•  Будь привiтним.
•  Будь вiдповiдальним.
• Зважай на настрiй iншого члена сiм’ї.
•  Дотримуйся домашнiх традицiй, не виявляючи своїх амбiцiй.
• Допомагай великим i малим членам родини.
• Будь вдячним.
•  даруй своїм ближнiм любов та захист.
— Любов до рiдних, уважне ставлення до всiх членiв сiм’ї виявляється в тiй турботi i допомозi, яку ви виявляєте.
На Українi iснує традицiйна сiмейна мораль: шанобливе ставлення до старших членiв сiм’ї, звертання на «Ви», пiклування про стареньких i немiчних членiв родини. Мама, тато, дiдусь, бабуся, брат, сестра — найближчi i найрiднiшi для вас люди на всiй землi. Нiколи не жалiйте для них гарних слiв, слiв вдячностi за їхню турботу, нiжнiсть. Намагайтеся їм вiддячувати своєю ласкою, увагою та турботою.



 Грамоти вчиться – завжди знадобиться

Мета: уточнити та узагальнити уявлення учнiв про значення знань у життi людини; обговорити правила для учнiв; розвивати почуття вiдповiдальностi; виховувати бажання вчитись, дотримуватись правил для учнiв.
Обладнання: текст української народної казки «Розумна дiвчина», загадки.
Хід години спілкування

 І. Органiзацiя классу
ІІ. Основна частина уроку
1. Читання вiрша А. Костецького
Учитель, лiкар, науковець,
Банкiр, письменник i шахтар —
Всi називають головною
Одну професiю — школяр!
— Якi професiї згадуються у вiршi?
— Яку професiю називають головною?
—   Яке основне заняття кожного школяра?
2. Прослуховування та обговорення української народної казки «Розумна дiвчина»
Було двоє братiв: один — бiдний, другий — багатий. Пожалiв багатий брат бiдного і подарував йому корову. Через якийсь час передумав та велiв бiдному повернути корову Бiдний сказав, що не вiддасть, бо дiти звикли до молока. Багач повiв бiдного до пана, щоб той їх розсудив. Пан каже: «Хто скаже, що є найсолодшим у свiтi, тому й залишиться корова.
Багач принiс пановi мед.
Бiдний передав його слова своїй доньці: «Найсолодший у свiтi — сон». Пан погодився зi словами розумної дiвчини i говорить до бiдняка: «Вiзьми 15 яєць, i щоб назавтра твоя розумниця їх висидiла та принесла курчат, тодi вже корова — твоя». Дiвчина яйця взяла, всмажила, а татовi каже: «Іди до пана i скажи, що курчата будуть, але хай вiн сьогоднi поля виоре, посiє просо, завтра скосить, вимолотить, зробить пшона, щоб курчата мали що їсти».
Пан визнав, що йому не перемогти таку розумну дiвчину, і вiддав корову бiдному братовi.
3. Робота з прислiв’ями i приказками, записаними на плакатi:
Голова без розуму, як лiхтарик без свiчки.
Ученому - свiт, невченому - тьма.
Людина без розуму, як млин без води.
Чого Iвась навчиться, того Iван не буде знати.
4. Розповiдь учителя
У пiвнiчних народiв є просте i мудре висловлювання:
«Якщо подарувати людинi одну рибину, вона буде ситою один день. Якщо подарувати двi, буде ситою два днi. Якщо ж навчити людину ловити рибу, вона буде ситою все життя».
Так і в навчаннi: корисно багато знати, а ще кориснiше самому здобувати знання, гартувати свою волю, долати лiнощi.

 Послухайте поради, як органiзувати себе до роботи на уроцi.
1. На перервi пiдготуйся до наступного уроку
2. Добери, що потрiбно для роботи.
З. На партi не повинно бути нiчого зайвого.
4. Усi предмети розмiсти на звичних мiсцях.
5. Гра-змагання «Хто швидше пiдготується до уроку (мови, читання, математики)»
6. Повторення правил для учнiв
— Учень не тiльки повинен успiшно навчатись, вiн повинен виконувати правила для учнiв.
 (Учнi читають iз дошки вiрш, iмiтуючи рухи.)


Заходить вчитель — треба встать,
Як вiн тобi дозволить — сядь.
Спитати хочеш — не гукай,
А тiльки руку пiднiмай.
У школi парту бережи
І на партi не лежи.
Щоб урок минув немарно,
Треба сiсти рiвно, гарно.
I не скрекочи на уроках,
Як папуга чи сорока.
7. Розумова гiмнастика. Вiдгадування загадок
Вчить читати й рахувати,
І писати, i спiвати.
Всiх дiтей довкола
Наша люба... (школа).
Ось до класу всiх скликає
Голосистий наш дзвiнок,
І ми радо поспiшаєм
Не в садок, а на... (урок).
Вiн нам, як мама, дорогий,
Вiн хоче нас навчити
Любити край чудовий свiй.
Це мудрий наш... (учитель).


ІІІ. Пiдсумок
Вiрш Ю. Федьковича читає вчитель:
Учiтеся, дiти любi, читайте, гадайте,
Як та бджiлка медок з квiтки, розуму збирайте.
Бо в мудрого й на камiннi пшениця уродить,
А дурному не вродиться нiщо i в городi.
Бо в мудрого i кропива ще на ужиток,
А в дурного i пшениця обернеться в збиток.



Дивосвiт природи
Мета: розвивати смислову та образну пам’ять, вмiння узагальнювати; розвивати кмiтливiсть, швидкiсть мисления, творчi можливостi учнiв; виховувати любов до природи, турботливе ставлення до неї; прищеплювати вмiння культурно поводитись на природi.
Обладнання: малюнки iз зображенням рослин, тварин; магнiтофонний спiв пташок; емблеми команд; секундомiр; «чорний ящик»; картки.

Хід години спілкування

 1. Органiзацiйна частина
Наш дивний свiт, такий, як казка,
Он в небi хмаронька пливе.
Тож бережи його, будь ласка,
Все в ньому гарне i живе.
Он квiтка полум’ям палає,
І ясне сонечко блищить.
Чарiвна пташечка співає:
 -Все в дивосвiт прийшло, щоб жить.
II. Вступне слово вчителя
— Все, що нас оточує i не зроблене руками людей,— це природа. Спiлкування з природою дає найбiльшу насолоду та радiсть, викликає найпалкiшу любов до рiдного краю, до життя. Природа є джерелом натхнення для художникiв, письменникiв, композиторiв. Шепiт води, зелених дiбров, спiв пташок, запах квiтiв — усе це природа рiдного краю. Недарма природу називають ненькою. Всi ми — дiти природи, та не всi однаково добре ставимося до неї. Природа потребує постійної уваги, турботи. Ми повиннi берегти природу, охороняти її багатства. Сьогоднi ми проведемо екологiчну гру «Дивосвiт природи».
III. Пояснення правил гри
— У грi беруть участь два племенi. Перед вами — табло. На ньому дев’ять рiзнокольорових секторiв, що вiдповiдають дев’яти напрямкам, проходячи якими, потрiбно виконати завдання. Завдання захованi пiд кольоровими листками. Право обрати напрямок i вiдкрити сектор отримує те плем’я, яке перемогло у попередньому конкурсi. За перемогу плем’я отримує кружечок певного кольору, яке воно закрiплює на табло. Переможе те плем’я, яке зможе прикрiпити на табло найбiльше кружечкiв свого кольору.
IV. Презентацiя команд
У нашiй грi беруть участь два племенi: плем’я «Ягуарiв»i плем’я «Пiнгвiнiв».

Плем’я «Пiнгвiнiв» презентують:
Девiз:
Природа рiдна — наша втiха,
Тож хай вона не знає лиха.
1-й учень
Дружна зустрiч нас чекає,
І плем’я «Пiнгвiнiв» — перед вами.
Нас немало й небагато,
А шiсть хлопчикiв й дiвчаток.

2-й учень
Ми всi — звичайнi дiти,
Вмiєм плакати й радiти.
Природу дуже любим...
Всi:
 І друзями їй будем.

 Плем’я «Ягуарiв» презентує:
Девiз:
Ми всi — господарi природи,
Тож збережемо її вроду.
1-й учень
Плем’я «Ягуарiв» — молодцi!
Ми багато читаєм,
Природу оберiгаєм,
І перемогу в боротьбi...
Всi:
Здобути бажаєм.
— Оцiнювати результати гри буде авторитетне та незалежне журi. Допомагатиме нам команда болiльникiв, яка буде пiдтримувати свої команди додатковою кiлькiстю балiв за завдання. Всiх нас чекають 9 етапiв гри. Гра вiдбуватиметься пiд таким девiзом:
«З природою живи у дружбi, то й буде вона тобi у службi».
V. Екологiчна гра
Конкурс І. Чорний ящик
(У ящик кладеться iграшка або малюнок iз зображенням тварини чи рослини.)
— Ви повиннi вiдгадати, що туг знаходиться за тварина (або рослина). Можете ставити запитання, я буду вiдповiдати вам лише ТАК чи НІ. Виграє та команда, яка швидше вiдгадає.
Конкурс II. Дуель
(На запитання вiдповiдати за 1 хв. Яка команда бiльше дасть правильних вiдповiдей за 1 хв, та й переможе.)

«Ягуари»
1. Комаха, яка збирає квiтковий нектар i перетворює його на мед. (Бджола)
2. Низький та колючий, солодкий, не пахучий.  Ягiдку зірвеш - руку обдереш. (Аґрус)
З. Птахiв змушує летiти у вирiй голод чи холод? (Голод)
4. Сам маленький, а шубка дерев’яна. (Горiх)
5. Комаха, яку бояться птахи. (Сонечко)
6. Влiтку — в шубi, а взимку — голе. (Дерево)
7. Сидить кiшка на вiконцi, i хвiст, як у кiшки, а все ж не кiшка. (Кiт)
8. Сам чорний, та не ворон, є роги, та не бик, шiсть нiг без копит. (Жук)
9. Видивляється у воду на свою хорошу вроду. (Калина)
10. Очi — на ногах, а будиночок — на спинi. (Равлик)
11.У чистiм полi вiн росте: на високих нiжках, в зелених панчiшках,  квiточки блакитнi, оченьки привiтнi. (Льон)
12.У водi купалася, та все ж сухою залишилася. (Качка)
13. Пiд одним ковпаком сiмсот козакiв. (Мак)
14. Б’ється, стука молоток, поправляє нам садок. (Дятел)
15. Хто є ворогами пiвгвiнiв у морi? (Тюленi)

«Пінгвіни»
1. Хто любить перестрибувати з гiлки на гілку? (Бiлка)
2. Метелик, гусiнь якого завиває кокон, а з нього виробляють шовкове   волокно.
(Шовкопряд)
3. Навеснi веселить, влiтку холодить, восени годує, а взимку грiє. (Лiс)
4. «Шуба» пiнгвiна. (Жир)
5. Сiро-зеленi комашки, яких полюбляють сонечка. (Тля)
6. Є голова, та немає волосся. Є очi, та немас брiв. 
Є крила, та не лiтає. В холодi не мерзне,
 І спеки не боїться. (Риба)
7. Скiльки нiжок у комахи? (6)
8. Хто ранiше всiх встає? (Пiвень)
9. Дихають, ростуть, а ходити не можугь. (Рослини)
10. Велика хижа морська риба. (Акула)
11.Дуже товстi ноги маю, ледве їх переставляю,
 Сам високий я на зрiст, замiсть носа в мене хвiст. (Слон)
12. Скiльки пальцiв на ногах у страуса? (2)
13.Куди зайцевi зручнiше бiгти — згори чи вгору? (Вгору)
14.Уночi гуляє, вдень спочиває, має круглi очi, бачить серед ночi. (Сова)
15. Найспритнiша тварина-бiгун. (Гепард)
Конкурс III. Впiзнайте мене
(На табло — малюнки 4 птахiв і 4рослин за порядковими номерами. За описом тварини чи рослини плем’я повинно сказати про кого або про що йде мова. Хто швидше пiднiме картку з порядковим номером, робить крок вперед. Переможе та команда, яка здолає бiльшу вiдстань.)
1. Цей гарний i цiнний птах заслуговує на увагу людей i охорону. В однiй iз вiдомих дитячих казок його назвали «гидким каченям». (Лебiдь)
2. Пташеня цього птаха малесеньке — 3 г, але воно хоч і слiпе, несе на спинi iнше пташеня. Що ж воно робить? Викидає всiх iз гнiзда. Але мине 4 днi, i цей iнстинкт зникне. Цi птахи не висиджують i не виховують своїх дiтей, а пiдкидаютъ їх рiзним птахам. (Зозуля)
3. Великий птах iз довгими ногами й прямим дзьобом, полює в мiсцях, багатих на воду. Про нього в народi кажуть: «Птах, що приносить дiтей, щастя». (Лелека)
4. Цi птахи можугь передбачити погоду. Ще їх називаютъ маленькими барометрами. Про них в народi кажуть: «Низько лiтають над землею — на дощ». (Ластiвка)
Конкурс IV. Аукцiон
(Оголосити тему. Команди по черзі називають рослин, звiрiв, птахiв. Хто останнiй називає, той виграє.)
Горобець — синиця — …
Заєць — лисиця — …
Пiдснiжник — соняшник — …
Конкурс V. Гвiздок програми
Команди iз зав’язаними очима за 30с малюють козу. Першi номери — роги, другi — копита, третi — голову, четвертi — хвiст, п’ятi — тулуб. Пiсля завершення учасники команди описують «нову породу» кози і роблять їй рекламу.
Конкурс VI. Показуха
Гра проводиться разом iз болiльниками. На картках записанi назви тварин. Один учасник iз команди пантомiмно зображує тварин, болiльники вiдгадують. Виграє та команда, чиї болiльники за 1хв вiдгадають бiльше написаних слiв.
1-а команда              2-а команда
1. Заєць                      1. Жирафа
2. Слон                       2. Мавпа
3. Лисиця                   3. Корова
4. Журавель               4. Собака
5. Кенгуру                  5. Крокодил
6. Зебра                      6. Верблюд
7. Кобра                     7. Пiнгвiн
8. Бiлий ведмiдь         8. Курка
9. Кiт                          9. Метелик
10. Мишка                 10. Страус
Конкурс VII. Хто бiлъше?
За роки життя люди так «догосподарювались», знищили дуже багато видiв рослин і тварин. Тепер у природi їх дуже мало, вони потребують охорони, тому занесенi до Червоної книги.
Кожне плем’я по черзi називає рослину або тварину, якi занесенi до Червоної книги. Виграє та команда, яка останньою назве слово.
Конкурс VIII. Прислiв’я i приказки про тварин
Готуючись до сьогоднiшнього конкурсу, племена вивчали прислiв’я i приказки про тварин. Подивимось, яке плем’я знає їх бiльше. Поки вони йдуть записувати, ми послухаємо цiкавi повiдомлення про тварин i рослин.
Конкурс IХ. Цiкавинки
Повiдомлення учнiв, якi не беруть участi в конкурсi.
VI. Підсумок гри
— Ось i добiгла кiнця наша подорож у свiт природи. Ви всi добре сьогоднi попрацювали. Хочеться вiрити, що тi знання, якi ви отримали сьогоднi, не забудуться нiколи. Тож пiклуйтеся про «братiв наших менших», будьте природi друзями!
Слово надається журi.
(Переможцi отримують грамоти.) Заключне слово учнiв.
Оця стежина веде дитину
У свiт природи, дивний свiт,
Де є метелик, i є калина,
Снiжинка бiла i макiв цвiт.
Де соловей спiває пiсню,
І жайвiр сонечко кличе нам,
Вухастий зайчик стрибає в лiсi,













  

                                               

Немає коментарів:

Дописати коментар